قرآن کریم در کلام دانشمندان جهان  (1) (+ پاورپوینت)

قرآن کریم در کلام دانشمندان جهان (1) (+ پاورپوینت)

۰۳ تیر ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

 

دیدگاههای علمی

موریس بوكای، پزشک فرانسوی

«بررسی كامل عینی و بی‌طرفانه‌ قرآن در پرتو دانش، ما را به درك توافق بین این دو (قرآن و علم) رهنمون می‌سازد و این حقیقت را نیز روشن می‌سازد كه در زمان محمد [صلی الله علیه وآله]، نه او و نه هیچ انسان دیگری، نمی‌توانست چنین مطالب شگفت‌انگیزی را كه مطابق علم امروز است، به رشته‌ تحریر در آورد».(نظریه دانشمندان جهان درباه قرآن و محمد، 32؛ نزبرو جان، مطالعات قرآنی، 251)

دكتر جرنیه‌ فرانسوی

وی در بیان علت اسلام آوردن خود می گوید:
«من تمام آیه‌های قرآن را كه در زمینه‌ علوم طبیعی، بهداشت و طب بودند، مطالعه کردم و آن‌ها را مطابق دقیق‌ترین قانون‌های علوم طبیعی و پیچیده‌ترین اصول ثابت شده‌ علوم عقلی دیدم و یقین كردم كه هزار سال قبل جز خدا، هیچ كسی بر روی زمین، از آن قوانین و اصول آگاه نبود، پس به حقانیت و خدایی بودن چنین كتابی ایمان آوردم». (راتلج، ادیان جدید در دیدگاه‌های جهانی، 193)

نظر موریس بوکای درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

نظر  دکتر جرثیه  درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

ج . م. رودول، اسلام شناس انگلیسی

«قرآن مقام والایی دارد، زیرا نام خداوند و خالق جهان و ستایش او را در میان ملل بت‌پرست نشر داد و آن را به همه كس اعلام كرد. اروپا نباید فراموش كند كه مدیون قرآن است؛ همان كتابی كه آفتاب علم را در میان تاریكی قرون وسطی (Dark Era) در اروپا جلوه‌گر ساخت».

نظر رودول درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)
 دیدگاه‌های ادبی

ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور سوئیسی،

برداشت منحصر به فردی از قرآن دارد. او می گوید:
«بعضی از مردم بعد از آن که مقدار کمی عربی یاد گرفتند، قرآن را خوانده، اما درست درک نمی کنند. اگر می شنیدند که محمد [صلی الله علیه وآله] با آن کلام فصیح و آهنگ رسای عربی آن را می خواند، هر آینه به سجده می افتادند و ندا می کردند: ای محمد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان . ما به خاطر یاری تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم».

وُلتر، فیلسوف فرانسوی (1778 م)

«اگر تمام قرآن را از اوّل تا آخر بخوانید، یك واژه كودكانه در آن نخواهید یافت. قرآن در حقیقت مجموعه‌ای است از پند‌های اخلاقی، دستور‌های دینی، راز و نیاز به درگاه خداوند، هشدار و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا». (ونزبرو، جان، مطالعات قرآنی، 202)

نظر روسو درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

نظر ولتر درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

جان دیون پورت، محقق و نویسنده انگلیسی

مؤلف كتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» می‌نویسد:
«قرآن به اندازه‌ای از نقائص مبرا و منزه است كه نیازمند كوچك‌ترین تصحیح و اصلاحی نیست و ممكن است از اول تا به آخر آن خوانده شود، بدون آنكه انسان كم‌ترین خستگی از آن احساس كند». «و همه این معنی را قبول دارند كه قرآن با رساترین و فصیح‌ترین زبان و به لهجه قبیله قریش كه نجیب‌ترین و مؤدب‌ترین عرب‌هایند، نازل شد ... و پر از درخشنده‌ترین شکل‌ها و محكم‌ترین تشبیه‌ها است». (همان،‌ 252)

نظر پورت درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)
دیدگاه‌های جامعه‌شناختی

 بِلر، خاور شناس آلمانی

«لغت قرآن فصيحترين لغات عرب و اسلوب بلاغت آن طورى است كه افكار را بسوى خود جذب مي كند. قرآن داراى مواعظى آشكار است و به زودى براى هميشه بى معارض خواهد بود، هر كس كه از اين كتاب به خوبى پيروى كند زندگى آرام و گوارائى خواهد داشت».

 جی مارگولیوت

«اقرار می‌كنم كه قرآن مهم‌ترین موقعیت را در میان كتاب‌های مذهبی جهان به خود اختصاص داده است. گرچه قرآن در این طبقه‌ ادبیاتی جوان‌ترین اثر به حساب می‌آید؛ تأثیر شگرفی را كه بر عده‌ زیادی از مردم گذاشته است،‌ همچنان به دیگران ارزانی می‌دارد. این كتاب برای اولین بار از افراد ناهمگون قبایل صحرایی در شبه جزیره عرب، امتی از قهرمانان ساخت و آنان نیز به نوبه‌ خود اقدام به ایجاد چنان سازمان‌های وسیع سیاسی مذهبی در جهان اسلام نمودند كه یكی از بزرگ‌ترین نیروهایی است كه اروپا و غرب برای آن حساب ویژه‌ای باز نموده‌اند». (قرآن و دیگران، 13؛ مونتگمری وات، تأثیر اسلام بر اروپای قرون وسطی، 43)

نظر بلردرباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

نظر مارگولیوت درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

 دیدگاه‌های حقوقی و قانون‌گذاری

ادوارد گیسبون

 
«قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است؛ دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی، اجتماعی مدنی، تجاری، نظامی، قضایی، جنایی و جزایی». (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، 60؛ مونتگمری وات، همان، 100)

هربرت جرج ولز، نویسنده انگلیسی (1946 م)

«قرآن بهترین راهنمای یك عقیده‌ قلبی یعنی توحید و اخلاق فاضله است. شاید نیروی معنوی این كتاب منحصر به سادگی اوامر و نواهی آن باشد؛ چنان كه گاهی یك كلمه‌ آن چند حقیقت را در بر می‌گیرد. قرآن كتاب علمی، دینی، اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و تاریخی است. مقررات و احكام آن با اصول قوانین و مقررات دنیای امروزی هماهنگ و برای همیشه قابل پیروی و عمل است». (تابش اسلام در اروپا، 133)

نظر گیسبون درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

نظر ولز درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

مهاتما گاندی (1948 م)

مهاتما گاندی، رهبر فقید هند نیز اعتقاد داشت:
«از راه آموختن علم قرآنی، هر کس به اسرار وحی و حکمت های دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت ساختگی دیگری پی می برد. در قرآن هیچ اجباری برای تغییر دین و مذهب انسان ها دیده نمی شود . قرآن به راحتی می گوید: هیچ زور و اکراهی در دین وجود ندارد».

ناپلئون بناپارت (1821 م)

امپراطور فرانسه می گوید:
«قرآن به تنهایی عهده‌دار سعادت بشر است. امیدوارم آن زمان دور نباشد كه من بتوانم همه دانشمندان و تحصیل كردگان تمامی كشورها را با یكدیگر متحد كنم و نظامی یك نواخت، فقط بر اساس اصول قرآن مجید كه اصالت و حقیقت دارد و مردم را به سعادت می‌رساند، تشكیل دهم». (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان)

نظر گاندی درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر(864*1152)

نظر ناپلئون بناپارت درباره قرآن

دانلود تصویر کوچک (450*600) پوستر (864*1152)

مطالب مرتبط:

  1. قرآن کریم در کلام دانشمندان جهان (به همراه پاورپوینت) 2
  2. قرآن در کلام رهبر معظم انقلاب
  3. گلچین سخنان آیت الله بهجت درباره عظمت قرآن
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث