معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله (مناسبت های ماه رمضان در قرآن)

معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله (مناسبت های ماه رمضان در قرآن)

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ 0
معراج، مقدس‏ترين سفر در طول تاريخ است، مسافرش پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، فرودگاهش مسجد الحرام، گذرگاهش مسجد الاقصى‏، ميزبانش خدا، هدف آن ديدن آيات الهى، سوغاتى ‏اش اخبار آسمان‏ها و ملكوت و بالا بردن سطح فهم بشر از اين دنياى مادّى بوده است. 
شاهد معراج نبى وافر است
آنكه مقر نيست بدين كافر است‏
دستگه سلطنت اين وصال‏ نيست
بپا مردى خبل و خبال‏
عقل چه داند چه مقام است اين
عشق شناسد كه چه دام است اين‏
 آنكه سرشت تنش از جان بود 
سير عروجش بتن آسان بود(1)

تاریخ وقوع معراج:

در تاريخ وقوع معراج در ميان مورخان اسلامى اختلاف نظر است؛گفته شده كه اسراء و معراج در يك شب اتفاق افتاده است. برخى آن را در سال دوازدهم بعثت و يك سال پيش از هجرت مى‏ دانند و برخى آن را در سال يازدهم بعثت، دو سال پيش از هجرت دانسته ‏اند و گروهى نيز تاريخ آن را شش ماه قبل از هجرت در شب شنبه هفدهم ماه رمضان ذكر كرده‏ اند. عده‏ اى ديگر تاريخ اين واقعه را دو سال بعد از نبوت و در شب دوشنبه ماه ربيع الاول يا شب هفدهم و يا شب بيست و هفتم از ماه ربيع الآخر و يا شب بيست و يكم از ماه رمضان يا شب نوزدهم از همين ماه و يا شب بيست و هفتم ماه رجب دانسته‏ اند.(2)

 روایتی دیگر

ولى تاريخ‏نگاران و محدثان در تاريخ اين سير زمينى و عروج آسمانى اختلاف كرده‏ اند. برخى گفته ‏اند پيش از مرگ ابو طالب بوده است، و اينكه ابو طالب پيامبر را در شبى كه به سير برده شد گم كرده او را نيافت و گمان كرد كه قريش به او دست يافته و او را پنهان نموده است. پس به بنى هاشم فرمان داد هر يك شمشيرى برداشته به قريش يورش برند تا از ايشان انتقام پيامبر را بگيرند. و پيش از آنكه اين نقشه اجرا شود ابو طالب از درب خانه دخترش هند كه به ام هانى مشهور بود مى‏ گذشت كه بنا به روايت يعقوبى پيامبر را بر در سراى او ديد.
و باز در اين زمينه آمده است كه ابو طالب هفتاد نفر از خاندان عبد المطلب را كه هر يكى تيغى به همراه داشت گرد آورد و فرمان داد هر يك در كنار مردى از قريش بنشيند و اگر محمد را نيافتند هر يك از ايشان مردى از قريش را بقتل رساند. پس چون او را يافت، از آنچه گذشته بود پيامبر را آگاه ساخت و او را بنزد قريش آورد و آنان را از تصميم خويش آگاه ساخت.
برخى گفته‏ اند اين دو سفر در سال دوازدهم بعثت پس از مرگ ابو طالب روى داده است. و گفته ‏اند زمان آن شب شنبه هفدهم ماه رمضان سال سيزدهم بعثت بوده است. و آنچنان كه در تاريخ ابو الفداء و ديگر كتابهاى تاريخ و سيره آمده سخنان ديگرى نيز در اين باره گفته شده است.(3)

اعتقاد به معراج در ادیان دیگر:

ذكر اين نكته نيز لازم است كه اين تنها مسلمين نيستند كه عقيده به معراج دارند، اين عقيده در ميان پيروان اديان ديگر كم و بيش وجود دارد از جمله در مورد حضرت عيسى ع بصورت سنگين‏ترى ديده مى‏ شود، چنان كه در انجيل مرقس باب 6، و انجيل لوقا باب 24، و انجيل يوحنا باب 21، مى‏ خوانيم كه عيسى پس از آنكه به دار آويخته و كشته و دفن شد از مردگان برخاست و چهل روز در ميان مردم زندگى كرد سپس به آسمانها صعود نمود (و به معراج هميشگى رفت).

معراج پیامبرصلی الله علیه و آله

بر اساس روايات، پيامبر يك سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجد الحرام، از طريق مسجد الاقصى‏ به وسيله‏ ى «بُراق»  به آسمان‏ها رفت و چون بازگشت، نماز صبح را در مسجد الحرام خواند. 

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ(اسراء،1)

منزّه است آن [خدايى‌] كه بنده‌اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى -كه پيرامون آن را بركت داده‌ايم- سير داد، تا از نشانه‌هاى خود به او بنمايانيم، كه او همان شنواى بيناست.

نخستين آيه از اسراء درباره  سفر شبانه پيامبر ص از مسجد الحرام به مسجد اقصى (بيت المقدس) كه مقدمه ‏اى براى معراج بوده است
 سخن مى‏ گويد، اين سفر كه در يك شب و مدت كوتاهى صورت گرفت حد اقل در شرايط آن زمان از طرق عادى به هيچوجه امكان پذير نبود، و جنبه اعجاز آميز و كاملا خارق العاده داشت.     
 نخست مى‏ گويد:" منزه است آن خداوندى كه بنده ‏اش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى برد" (سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى).اين سير شبانه خارق العاده:" به خاطر آن بود كه بخشى از آيات عظمت خود را به او نشان دهيم" (لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا).و در پايان اضافه مى‏كند" خداوند شنوا و بينا است" (إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ).

قسمت دوم معراج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

معروف است كه اين سير زمينى و آسمانى را  پیامبر صلی الله علیه و آله جسماً و روحاً تواما انجام داد.
اما در سوره نجم طى شش آيه از آيه 13 تا 18 قسمت دوم معراج يعنى سير آسمانى آمده است، آنجا مى‏ فرمايد: وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏. عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏. عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى‏. إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما يَغْشى‏. ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغى‏. لَقَدْ رَأى‏ مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى‏:
خلاصه مفاد اين شش آيه چنين است كه" پيامبر ص براى دومين بار فرشته وحى جبرئيل را به صورت اصلى مشاهده و ملاقات كرد (مرتبه اول در آغاز نزول وحى در كوه حرا بود).اين ملاقات در نزد بهشت جاويدان صورت گرفت.پيغمبر ص در مشاهده اين منظره دچار خطا و اشتباه نشد.آيات و نشانه‏ هاى بزرگى را از عظمت خدا مشاهده كرد.(4) و(5)

پی نوشت ها:

(1)ترجمه و شرح الاحتجاج ،ج‏1 ،173     

(2)سيره معصومان ،ج‏1،ص:75

(3)ترجمه سيرة المصطفى ،ج‏1،ص:280

(4) تفسیر نمونه،ذیل آیه 1سوره اسراء. 

(5) مناسبت های قمری در قرآن،مرتضی بذرافشان،مرکزپژوهش های صدا و سیما،1387،ص65.

 این مطلب در دانشنامه اسلامی:

 

نویسنده: فرزانه -صفائی

 

گالری: 
اینفوگرافی معراج پیامبر
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث