احادیث امام علی علیه السلام (+پاورپوینت و پوستر)

احادیث امام علی علیه السلام (+پاورپوینت و پوستر)

۱۴ تیر ۱۳۹۴ 0 صوتی و تصویری

امام علی «علیه السلام» 

اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ وَ قَالَ ع مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّة
روزی را با صدقه دادن فرود آورید. هرکس یقین به جایگزین داشته باشددر بخشش سخاومتند می شود
نهج البلاغه، حکمت 132

امام علی «علیه السلام» اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ وَ قَالَ ع مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّة روزی را با صدقه دادن فرود آورید. هرکس یقین به جایگزین داشته باشددر بخشش سخاومتند می شود

امام علی «علیه السلام»

وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى [مَنْ يَمُوتُ‏] الْمَوْتَى
در شگفتم از کسی که مرگ را فراموش می کند در حالیکه مردگان را می بیند
نهج البلاغه، حکمت 121

امام علی «علیه السلام» وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى [مَنْ يَمُوتُ‏] الْمَوْتَى‏ در شگفتم از کسی که مرگ را فراموش می کند در حالیکه مردگان را می بیند

امام علی «علیه السلام» 

حُبُّ الدُّنْيَا يُفْسِدُ الْعَقْلَ وَ يُصِمُّ الْقَلْبَ عَنْ سَمَاعِ الْحِكْمَةِ وَ يُوجِبُ أَلِيمَ الْعِقَابِ: 
دوستی دنیا عقل را فاسد و دل را از شنیدن حکمت اندوهگین می سازد و موجب عذاب دردناک می شود
مستدرک الوسایل، ج12،ص42

امام علی «علیه السلام» حُبُّ الدُّنْيَا يُفْسِدُ الْعَقْلَ وَ يُصِمُّ الْقَلْبَ عَنْ سَمَاعِ الْحِكْمَةِ وَ يُوجِبُ أَلِيمَ الْعِقَابِ:  دوستی دنیا عقل را فاسد و دل را از شنیدن حکمت اندوهگین می سازد و موجب عذاب دردناک می شود

امام علی «علیه السلام»

إيّاكَ ومَواطِنَ التُّهْمةِ والمجلسَ المَظْنونَ بهِ السّوءُ ، فإنَّ قَرينَ السُّوءِ يَغُرُّ جَلِيسَهُ .
از (رفت و آمد به) جاهاى تهمت برانگيز و مجالسى كه گمان بد به آنها برده مى‏شود بپرهيز ؛ زيرا دوستِ بد ، همنشين خود را مى‏فريبد .
بحارالانوار، ج75،ص90

امام علی «علیه السلام» إيّاكَ ومَواطِنَ التُّهْمةِ والمجلسَ المَظْنونَ بهِ السّوءُ ، فإنَّ قَرينَ السُّوءِ يَغُرُّ جَلِيسَهُ . از (رفت و آمد به) جاهاى تهمت برانگيز و مجالسى كه گمان بد به آنها برده مى‏شود بپرهيز ؛ زيرا دوستِ بد ، همنشين خود را مى‏فريبد .

امام علی «علیه السلام» 

اَلـْحَقُّ جَدیدٌ وَ إنْ طالَتِ الاْیّامُ، وَ الْباطِلُ مَخْذُولٌ وَ إنْ نَصَرَهُ أقْوامٌ.
حق و حقیقت در تمام حالات جدید و تازه است گر چه مدّتى بر آن گذشته باشد. و باطل همیشه پست و بى أساس است گر چه افراد بسیارى از آن حمایت کنند
وسائل الشّیعه: ج ۲۵، ص ۴۳۴، ح ۳۲۲۹۲.

امام علی «علیه السلام» اَلـْحَقُّ جَدیدٌ وَ إنْ طالَتِ الاْیّامُ، وَ الْباطِلُ مَخْذُولٌ وَ إنْ نَصَرَهُ أقْوامٌ. حق و حقیقت در تمام حالات جدید و تازه است گر چه مدّتى بر آن گذشته باشد. و باطل همیشه پست و بى أساس است گر چه افراد بسیارى از آن حمایت کنند

امام علی «علیه السلام» 

قَدْرُ الرَّجُلِ عَلي قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ شُجاعَتُهُ عَلي قَدْرِ نَفَقَتِهِ، وَ صِداقَتُهُ عَلي قَدْرِ مُرُوَّتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلي قَدْرِ غِيْرَتِهِ 
ارزش هر انساني به قدر همّت اوست، و شجاعت و توان هر شخصي به مقدار گذشت و احسان اوست، و درستكاري و صداقت او به قدر جوانمردي اوست، و پاكدامني و عفّت هر فرد به اندازه غيرت او خواهد بود.
نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 46، ح 12

امام علی «علیه السلام» قَدْرُ الرَّجُلِ عَلي قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ شُجاعَتُهُ عَلي قَدْرِ نَفَقَتِهِ، وَ صِداقَتُهُ عَلي قَدْرِ مُرُوَّتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلي قَدْرِ غِيْرَتِهِ  ارزش هر انساني به قدر همّت اوست، و شجاعت و توان هر شخصي به مقدار گذشت و احسان اوست، و درستكاري و صداقت او به قدر جوانمردي اوست، و پاكدامني و عفّت هر فرد به اندازه غيرت او خواهد بود.

 امام علی «علیه السلام» 

ألْمُؤْمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ في تَعَب، وَالنّاسُ مِنْهُ في راحَة.
مؤمن آن كسي است كه خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بيندازد و ديگران از او در أمنيّت و آسايش باشند.
بحارالأنوار، ج 75، ص 53، ح 10

امام علی «علیه السلام» ألْمُؤْمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ في تَعَب، وَالنّاسُ مِنْهُ في راحَة. مؤمن آن كسي است كه خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بيندازد و ديگران از او در أمنيّت و آسايش باشند.

امام علی «علیه السلام» 

 إتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاكِم.
 دوري و اجتناب كنيد از معصيت هاي إلهي، حتّي در پنهاني، پس به درستي كه خداوند شاهد اعمال و نيّات است؛ و نيز او حاكم و قاضي خواهد بود.
شرح نهج البلاغه ابن عبده، ج 3، ص 324

امام علی «علیه السلام»  إتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاكِم.  دوري و اجتناب كنيد از معصيت هاي إلهي، حتّي در پنهاني، پس به درستي كه خداوند شاهد اعمال و نيّات است؛ و نيز او حاكم و قاضي خواهد بود.

امام علی «علیه السلام» 

يَا ابْنَ آدَم، لا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذي لَمْ يَأتِكَ عَلي يَوْمِكَ الَّذي أنْتَ فيهِ، فَإنْ يَكُنْ بَقِيَ مِنْ أجَلِكَ، فَإنَّ اللّهَ فيهِ يَرْزُقُكَ.
اي فرزند آدم، غُصّه رزق و آذوقه آن روزي كه در پيش داري و هنوز نيامده است نخور، زيرا چنانچه زنده بماني و عمرت باقي باشد خداوند متعال روزي آن روز را هم مي رساند.
نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 52، ح 26

امام علی «علیه السلام» يَا ابْنَ آدَم، لا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذي لَمْ يَأتِكَ عَلي يَوْمِكَ الَّذي أنْتَ فيهِ، فَإنْ يَكُنْ بَقِيَ مِنْ أجَلِكَ، فَإنَّ اللّهَ فيهِ يَرْزُقُكَ. اي فرزند آدم، غُصّه رزق و آذوقه آن روزي كه در پيش داري و هنوز نيامده است نخور، زيرا چنانچه زنده بماني و عمرت باقي باشد خداوند متعال روزي آن روز را هم مي رساند.

امام علی «علیه السلام» 5555

وَاءُوصِيكُمْ بِذِكْرِ الْمَوْتِ وَإِقْلاَ لِ الْغَفْلَةِ عَنْهُ. وَكَيْفَ غَفْلَتُكُمْ عَمَّا لَيْسَ يُغْفِلُكُمْ
شما را سفارش می کنم که به یاد مرگ باشید و از آن کمتر غفلت ورزید؛چگونه از چیزی غفلت می کنید که او از شما غافل نیست.
نهج البلاغه، خطبه 188

امام علی «علیه السلام» وَاءُوصِيكُمْ بِذِكْرِ الْمَوْتِ وَإِقْلاَ لِ الْغَفْلَةِ عَنْهُ. وَكَيْفَ غَفْلَتُكُمْ عَمَّا لَيْسَ يُغْفِلُكُمْ شما را سفارش می کنم که به یاد مرگ باشید و از آن کمتر غفلت ورزید؛چگونه از چیزی غفلت می کنید که او از شما غافل نیست.

امام علی «علیه السلام» 

لاتَکُن مِمَّن یَرجُو الآخِرَهَ بِغَیرِ عَمَلٍ، و یُرجّی التَّوبَهَ بِطُولِ الآمَلِ
از کسانی مباش که بدون عمل امید به آخرت دارند و با آرزوهای دور و دارز توبه را به تاخیر می اندازند.

امام علی «علیه السلام» لاتَکُن مِمَّن یَرجُو الآخِرَهَ بِغَیرِ عَمَلٍ، و یُرجّی التَّوبَهَ بِطُولِ الآمَلِ از کسانی مباش که بدون عمل امید به آخرت دارند و با آرزوهای دور و دارز توبه را به تاخیر می اندازند.

امام علی «علیه السلام» 

مَنْ يَكْسِبُ مَالًا مِنْ غَيْرِ حَقِّهِ يَصْرِفُهُ فِىْ غَيْرِ أَجْرِه‏
کسی که ثروتی از طریق نامشروع بدست آورد در طریقی که پاداش الهی ندارد مصرف خواهد شد.
تحف العقول،ص62

امام علی «علیه السلام» مَنْ يَكْسِبُ مَالًا مِنْ غَيْرِ حَقِّهِ يَصْرِفُهُ فِىْ غَيْرِ أَجْرِه‏ کسی که ثروتی از طریق نامشروع بدست آورد در طریقی که پاداش الهی ندارد مصرف خواهد شد.

امام علی «علیه السلام»

 مَوْتُ الْانْسانِ بِالذُّنُوبِ أَكْثَرُ مِنْ مَوته بِالأَجَلِ وَ حَياتُهُ بِالْبِرِّ أَكْثَرُ مِنْ حَيَاتِهِ بِالْعُمْرِ

مرگ زودرس انسانها بر اثر گناه از مرگ طبیعی بیشتر است و طول عمر افراد بر اثر نیکوکاری از طول عمر به عوامل طبیعی زیادتر می باشد.
سفینه البحار،ص489

امام علی «علیه السلام» مَوْتُ الْانْسانِ بِالذُّنُوبِ أَكْثَرُ مِنْ مَوته بِالأَجَلِ وَ حَياتُهُ بِالْبِرِّ أَكْثَرُ مِنْ حَيَاتِهِ بِالْعُمْرِ  مرگ زودرس انسانها بر اثر گناه از مرگ طبیعی بیشتر است و طول عمر افراد بر اثر نیکوکاری از طول عمر به عوامل طبیعی زیادتر می باشد.

امام علی «علیه السلام» 

یَاْتی عَلَی النَّاسِ زَمانٌ لا یَبْقی فیهِمْ مِنَ الْقُرآنِ اِلاَّ رَسْمُهُ وَمِنَ الاِْسلامِ اِلاَّ اِسْمُهُ، مَساجِدُهُمْ یَوْمَئِذ عامِرَهٌ مِنَ البِناءِ، خَرابٌ مِنَ الْهُدی
زمانی بر مردم فرا می رسد که در میان آنها از قران جز خط به نقوش و از اسلام جز اسمی باقی نمی ماند. مساجد مسلمین در آن روز از نظر بنا آباد ولی از نظر هدایت ویران خواهد بود.
کلمات القصار،ص369

امام علی «علیه السلام» یَاْتی عَلَی النَّاسِ زَمانٌ لا یَبْقی فیهِمْ مِنَ الْقُرآنِ اِلاَّ رَسْمُهُ وَمِنَ الاِْسلامِ اِلاَّ اِسْمُهُ، مَساجِدُهُمْ یَوْمَئِذ عامِرَهٌ مِنَ البِناءِ، خَرابٌ مِنَ الْهُدی زمانی بر مردم فرا می رسد که در میان آنها از قران جز خط به نقوش و از اسلام جز اسمی باقی نمی ماند. مساجد مسلمین در آن روز از نظر بنا آباد ولی از نظر هدایت ویران خواهد بود.

امام علی «علیه السلام» 

انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله فانّ احبَّ الاعمالِ الى اللّه عزّوجلّ انتظارُ الفرجَ
در انتظار فرج و گشایش باشید و ا ز رحمت خدا نوامید مشوید، زیرا محبوبترین کارها نزد خداوند عزو جل انتظار فرج است.
بحارالانوار،ج52،ص123

امام علی «علیه السلام» انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله فانّ احبَّ الاعمالِ الى اللّه عزّوجلّ انتظارُ الفرجَ در انتظار فرج و گشایش باشید و ا ز رحمت خدا نوامید مشوید، زیرا محبوبترین کارها نزد خداوند عزو جل انتظار فرج است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث