رفتار امام علی (علیه السلام) با ایرانیان (1)

رفتار امام علی (علیه السلام) با ایرانیان (1)

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ 0 اهل بیت علیهم السلام

خشمگین شدن امیر المومنین علیه السلام به خاطر بدگویی از ایرانیان

 مسلمانانِ کوفه نه تنها به دید مثبت به ایرانیان نمی نگریستند، بلکه به آن حضرت اعتراض می کردند، که چرا با ایرانیان رفتار مهربانانه دارد، و لذا آنها به گونه ای از این رفتار حضرت، سوء استفاده می کردند.

علامه مجلسی به نقل از الغارات می نویسد:

عباد بن عبد اللّه اسدى گويد: روز آدينه ‏اى در مسجد نشسته بودم و على (ع) بر منبرى ساخته از آجر سخن مى‏ راند و صعصعة بن صوحان هم در آنجا بود. اشعث به مسجد آمد پاى بر سر مردم مى‏ نهاد و پيش مى‏ رفت. پس گفت:يا امير المؤمنين اين موالى سرخ روى بر ما غلبه يافته ‏اند و تو خود مى‏ بينى‏.
و ابن صوحان گفت: امروز معلوم خواهد شد كه عرب را چه پايه و منزلت است‏؟
علی(ع) در حالی که خشمگین بود فرمود:
«مَنْ يُعْذِرُنِي مِنْ هَؤُلَاءِ الضَّيَاطِرَةِ يُقْبِلُ أَحَدُهُمْ يَتَقَلَّبُ عَلَى حَشَايَاه‏ وَ يُهَجِّدُ قَوْمٌ لِذِكْرِ اللَّهِ فَيَأْمُرُنِي أَنْ أَطْرُدَهُمْ فَأَكُونَ مِنَ الظَّالِمِين‏
«چه كسى مرا از كيفر دادن به اين مردم ستبراندام (شکم گنده) كه تا نيمروز بر بستر خود مى‏ غلتند معذور مى ‏دارد در حالى كه قومى‏ براى شب‏ زنده ‏دارى از بستر خود پهلو تهى مى‏ كنند؟ مرا مى ‏گويى كه آنان را طرد كنم و از ستمكاران گردم»
 سپس این گونه ادامه داد:

َ وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَقَدْ سَمِعْتُ مُحَمَّداً ص يَقُولُ: لَيَضْرِبُنَّكُمْ وَ اللَّهِ عَلَى الدِّينِ عَوْداً كَمَا ضَرَبْتُمُوهُمْ عَلَيْهِ بَدْءاً»؛(1)

«قسم به آن که دانه را شکافت و آدمی را آفرید از محمد(ص) شنیدم که می فرمود: به خدا قسم آنان شما [عربها] را خواهند زد تا به دين بازگرديد همچنان كه شما ايشان را در آغاز مى‏ زديد تا به دين درآيند.
مغيره ضبّى گويد: على (ع) به موالى علاقه مى‏ ورزيد و به آنان مهربان بود ولى عمر از آنان بيزار بود و دورى مى‏ كرد.
 در این جا امیرمؤمنان نه تنها از ایرانیان دفاع می کند، بلکه آنان را از حافظان اسلام دانسته، که روزی به خاطر بازگرداندن عربها به اسلام با آنها درگیر خواهند شد و در این کار خود موفق خواهند بود؛ یعنی تجدد اسلام از طریق ایرانیان است. امام علی(ع) ملاک احترام به ایرانیان را تلاش آنها به خاطر خدا و پاسداری از اسلام ذکر کرده است

منبع
 سفینة البحار، ج 2، ص 693، چاپ سنگی؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، ص 284؛ بحارالانوار، ج 41، ص 118 و ج 34، ص 319، ثقفی، الغارات، ص 340،ترجمه آیتی.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث