چند نکته در مورد قرآن به سر گرفتن

چند نکته در مورد قرآن به سر گرفتن

۰۶ تیر ۱۳۹۵ 0 معارف
یکی از برکات وجود ائمه علیهم السلام دستور العملهایی است که از آنها برای ارتباط بهتر با خدا در اوقات خاص، همچون شبهای قدر رسیده است و قرآن به سر یکی از این دستور العملهای عالی است که رایج‌ترین مراسم شبهای قدر است. 
اما غالب افراد شناخت کاملی از این عمل ندارند و همین نبود شناخت کافی باعث می شود توجه لازم را در حین انجام این دستور العمل عالی نداشته باشند و بهره معنوی لازم را نبرند.
در عمل قرآن به سر، ما قرآن را که کلام خداست واسطه بین خود و خدا قرار می دهیم و با قرار دادن آن بر روی سرمان تصمیم بر آن می گیریم که کتاب الهی را در راس امور خود قرار دهیم و زندگی خود را مطابق با آن تنظیم نماییم 
در قرآن به سر ما خدا را به ذات خودش و اسامی ائمه علیهم السلام قسم می دهیم که از لغزشهایمان بگذرد و دعاهایمان را مستجاب کند. ترجمه دقیق عبارات قرآن به سر به این شکل است:
خدایا به خودت قسمت می دهم، خدایا به محمد صلی الله علیه و آله قسمت می دهم، خدایا به علی علیه السلام قسمت می دهم و ...
دقت کنید که به چه کسانی خدا را قسم می دهید. به مقرب ترین و گرامی ترین افراد در نزد خدا
و به هر کدام نه یک بار، نه دو بار بلکه 10 بار
 در این دعا به این شکل 150 بار خدا را قسم می دهیم و قطعا این تعداد قسم تاثیر زیادی بر جلب عنایت و رحمت خدا به ما  و استجابت حاجات دارد.
پس باید توجه کنیم که در این حالت چه خواسته هایی را با خدا مطرح می کنیم. نکند که تمام خواسته های ما خواسته های دنیایی باشد و از سعادت اخروی و خواسته های بلند معنوی غفلت کنیم
 

دو تذکر:

 
1) در متن دستور العمل آمده است که مصحف را بر سر بگیرید و معمولا مصحف به کتاب کامل گفته می‌‌شود لذا برای انجام این دستور العمل توصیه می‌شود یک قرآن کامل را بر سر بگذارید و از آنجا که معمولا این عمل مطابق با عرفی که در مساجد انجام می شود طولانی می‌شود بهتر است یک قرآن کوچک به همراه خود ببرید.
2) در این شبها که شب نزول قرآن است نسبت به حفظ حرمت قرآن نهایت مواظبت را بنماید و از قرار دادن آن بر روی زمین به ویژه در مراسم های مساجد که عبور و مرور افراد زیاد است خودداری کنید. تا خدای نکرده اثار سوء بی احترامی به قرآن متوجه شما نشود.
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث