معرفی کتاب سخنان ناب بزرگان درباره تحقیق، پژوهش، نگارش و قلم

معرفی کتاب سخنان ناب بزرگان درباره تحقیق، پژوهش، نگارش و قلم

۰۸ خرداد ۱۴۰۱ 0 فرهنگ و اجتماع

زبان:

قرآن کریم توجه فراوانی به دانش و دانشمند نموده و درآیات بسیاری،  بر ارزش گوهر علم و دانش تأکید نموده است. اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز سخنان گرانسنگ و گرانقدری در علم، عالم، تعلیم و تعلم، تحقیق و پژوهش بیان فرموده اند. از آنجا که ماندگاری علم جز با نوشتن میسر نیست و دین اسلام به قلم و تلاش عالمان برای مکتوب ساختن بافته های علمی توجه بسیار کرده است. چنانچه قرآن کریم به قلم و نوشتار دانشمندان سوگند یاد نموده است آنجا که می فرماید: «ن و القلم وما يسطرون»«ن، سوگند به قلم و آنچه می نویسند» و در نخستین آیاتی که در «جبل النور» و غار «حرا» بر قلب پاک پیامبر(ص) نازل شد نیز به مقام والای قلم اشاره شده آنجا که می فرماید: «اقرأ باسم ربك الذي خلق»، «بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید».

قلم حافظ علوم و دانش ها، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری علما، و پل ارتباطی گذشته و آینده بشر است و حتی ارتباط آسمان و زمین نیز از طریق لوح و قلم حاصل شده است. 

«قلم» رازدار بشر و خزانه دار علوم و جمع آوری کننده تجربیات و قرون اعصار است، اگر قرآن به آن سوگند یاد می کند به همین دلیل است، زیرا همیشه سوگند به یک امر بسیار عظیم و پر ارزش یاد می شود. این کتاب شامل هشت بخش می باشد که عبارتند از: بخش اول: چهل حدیث پیرامون پیرامون تحقیق، پژوهش، قلم و نگارش. بخش دوم: پژوهش و تحقیق در کلام بزرگان بخش سوم: نذر برای نوشتن کتاب. بخش چهارم: نکاتی درباره کتاب های شیعه. بخش پنجم: نکاتی درباره بزرگان . بخش ششم: آمارهای تکان دهنده. بخش هفتم: اهتمام به نویسندگی و نگارش در شب قدر .بخش هشتم: کتاب هایی که در حوزه علمیه اصفهان نوشته شده.

این کتاب توسط انتشارات نورالحیات و در سال 1398 به چاپ رسیده است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث