امتيازات مکّه و مسجدالحرام (۲)

امتيازات مکّه و مسجدالحرام (۲)

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ 0 فرهنگ و اجتماع

 اين‌جا خانه ­اي وجود دارد كه در مسجد واقع شده و مسجد در مكّه قرار دارد و مكّه در حرم واقع است.

اطراف مكّه را «حرم» مي­گويند و علامت­گذاري كرده ­اند.

يكي از اين علامت­ها، در مِني قرار دارد که یک طرفِ حدِّ حرم الهي است و همه­ی اين­ها محترم هستند:
﴿جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ﴾(۱)
كعبه، بيت الله الحرام است.
مسجد، مسجدالحرام است و مكّه، داراي حرمت مي‌باشد که خداوند متعال در قرآن شریف به آن قسم خورده است:
﴿لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ ،  وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ﴾(۲)
سوگند به اين شهر [مكّه‏]، شهرى كه تو ساكن آن هستى.
اطراف مكّه تا مسافت زيادي حرم است و مورد احترام می‌باشد. هركه در اين­جا پناهنده ­شود، كسي حقِّ تعرّض به او را ندارد. كسي حقِّ شكاركردن حيواناتي را كه در اين منطقه هستند، ندارد؛ كسي حتّی حقِّ كندن گياهان اين منطقه را ندارد. 
 

 کعبه و مسجد الحرام، محلِّ خيزش مردم است: 

﴿جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ﴾(۳)
خداوند، كعبه آن خانه‌ی حرمت دار [...] را مايه‌ی قوام كار مردم قرار داده است.
اگر مسلمانان در این مکان اجتماع كنند و تصميم بگيرند، مي ­توانند در سرنوشت خودشان دخالت كنند و از اين پايگاه، اهداف بزرگ جامعه‌ی اسلامی را پياده كنند. كنگره­ ی عظيم الهي­ ـ اسلاميِ حج، مکان و جايگاهي است كه اگر مردم مسلمان اهدافشان را هماهنگ كنند، مي ­توانند به واسطه‌ی آن، موفّقيّت­هاي زيادي را برای اجتماع بزرگ مسلمانان به ­دست آورند.
ـ اين محل، جايي است كه مردم مي ­توانند ثواب­های بسیاری به­ دست آورند؛ مثلاً نماز خواندن در كعبه و مسجد الحرام، ثواب صد هزار ركعت نماز را دارد؛(۴) دو ركعت نماز مي­ خوانند و اين همه ثواب مي­ برند. طواف نيز ثواب دارد و ... این مکان، بهترين محلّی است که اگر کسی اهلش باشد، می­تواند ثواب جمع­ آوری کند.
 

امتياز ديگر این سرزمین، آن است كه «محلِّ امن» است. امنيّت در این مکان، براي انسان­ها، حيوانات، گياهان و همه‌ی موجودات وجود دارد:

﴿وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا﴾(۵)
و هر كه وارد آن شود، ايمن است. 
در این قسمت بسیار به‌جاست به اين مطلب اشاره شود كه: وقتی امام حسين(ع) متوجّه شدند اگر بخواهند در مدينه بمانند، ايشان را تحت فشار قرار مي ­دهند و حتّی خون ایشان را مي­ ريزند و اگر با يزيد بيعت كنند، دين اسلام منهدم و نابود مي­ شود؛ لذا شبانه به طرف مكّه حركت كردند. علّت اين‌که مکّه را انتخاب کردند، اين بود كه آن‌جا حرم امن الهي است و شرعاً و قانوناً، در آن‌جا كسي حقِّ تعرّض به امام را نداشت. امام حسين(ع) از ماه رجب تا ماه ذي‌الحجّه، در مسجدالحرام اقامه­ ی جماعت می­ كردند و بیش از بيست هزار نفر از مسلمان­ها، در آن­جا به امام  اقتدا می‌نمودند. ولی برخی به‌قدری بي‌حيا بودند كه در ماه ذي‌الحجّه زير احرام­هايشان سلاح بسته بودند تا امام را ترور كنند! امام حسين تصميم گرفتند كه حج را مبدّل به عمره كنند و از آن­جا خارج شوند. حضرت در مورد علّت خروج خود از مکّه فرمودند: اگر من اين­جا بمانم، آن­ها حرمت خانه­ ی خدا را مي­ شكنند و امنيّت خانه­ ی خدا را به خطر مي­ اندازند. در نتیجه من براي حفظ حرمت اين خانه، از اين­جا بيرون مي ­روم!(۶) سپس عراق را انتخاب كردند؛ زيرا مردم عراق از ايشان دعوت كرده و حدود دوازده هزار نامه به ایشان نوشته بودند. بنابر این وظيفه­ ی امام بود كه به طرف عراق بروند.
پی نوشت ها
(1) مائده / 97: «خداوند، كعبه آن خانه حرمت دار.»
(2)بلد:۱و۲
(۳) مائده / 97:.»
(۴) ثواب الأعمال، ص 30: «قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ: صَلَاةٌ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَفْضَلُ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ‏ صَلَاةٍ فِي غَيْرِهِ مِنَ الْمَسَاجِد.»
(۵)آل عمران :۹۷
(6). اللهوف على قتلى الطفوف، ص 64: «قَدْ خِفْتُ أَنْ يَغْتَالَنِي يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ فِي الْحَرَمِ فَأَكُونَ الَّذِي يُسْتَبَاحُ بِهِ حُرْمَةُ هَذَا الْبَيْتِ.»

منبع

  • سلسه مباحث تفسیری حکمت بندگی:آیت الله سید حسن فقیه امامی (جلد اول)ص۱۲۶−۱۲۸

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث