فلسفه کنگره حج (۱)

فلسفه کنگره حج (۱)

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 0 فرهنگ و اجتماع

مأموریّت‌های حضرت ابراهیم

بنيان‌گذار «حج» به شكل فعلي، «حضرت ابراهيم(ع)» هستند. از زمان حضرت آدم(ع)، كعبه پي­ريزي شده بود، ولي ديوار نداشت. البته حضرت علي(ع)فرموده‌اند: مسجدالحرام و كعبه، دو هزار سال قبل از خلقت آدم(ع) طراحي شده است؛ بنابر این، وقتي حضرت آدم(ع) خانه­ ي خدا را زيارت می‌كردند، فقط محدوده‌ی آن مشخّص بود و ديوارهای کعبه کشیده نشده بود. انبيای دیگر نیز در اين سرزمين رفت و آمد مي‌كردند؛ ليكن از زمان حضرت ابراهيم(ع)، چند مأموريت مهم بر عهده­ ي ایشان گذاشته شد که اوّلین آن‌ها، بالا بردن دیوارهای کعبه بود:
 
﴿يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْت‏﴾(۱)
 
اوّلين مأموريت حضرت ابراهيم(ع)  اين بود كه با کمک حضرت اسماعيل(ع)  ديوارهاي خانه‌ی خدا را  بالا ببرند و محلّ آن را براي همگان مشخّص کنند: ﴿يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْت﴾.
وظيفه ­ي دوّم حضرت ابراهیم(ع)  آن­ بود كه خانه‌ی خدا را تطهیر کند: 
 
﴿أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُود﴾(۲)
 
يعني حضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل(ع)، هر دو مأمور «خدمت‌گذاري» و «تميزکردن» خانه‌ي كعبه شدند، تا كساني كه مي‌خواهند طواف كنند، يا ركوع  و سجده به‌جا آورند، در يك محيط پاكي باشد. 
وظيفه­ي سوّم حضرت ابراهيم(ع) اين بود كه به امر الهي، زن و فرزند خود را در اين مكان اسكان دهد. بدون امر الهي، هيچ عاقلي در بياباني كه نه آب دارد، ‌نه آبادي و نه انساني هست، يك زن و بچّه را تنها نمی‌گذارد و برود. معلوم مي‌شود كه حضرت ابراهيم، از جانب خداوندِ حکيم، مأموريّت داشته است. 
حضرت ابراهیم(ع) در هنگام خداحافظي با همسر و فرزند، مي‌‌گويد: 
 
﴿رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّم‏ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاة﴾(۳)
پروردگارا! من برخى فرزندانم را در درّه‏اى بى‏آب و علف در جوار خانه‌ی مكرّم تو اسكان دادم. پروردگارا! تا نماز را به پا دارند.
 
خدايا من زن و فرزندم را در بياباني كه غيرذي‌زرع است و هيچ علفی در آن روييده نمي ­شود، در کنار خانه­ ی کعبه، اسكان دادم، تا مردم دنیا در این­جا نماز بخوانند: ﴿لِيُقيمُوا الصَّلاة﴾؛ دعای حضرت ابراهیم(ع) مستجاب شد و در هیچ منطقه ­ای از روی زمین، با این شکوه و عظمت، نماز برپا نمی‌شود. بنابر نصِّ صریح قرآن کریم، این مأموریت انجام گرفت و این خانه‌ی مردمی، ساخته شد و مردم در آن سکنی گزیدند. اگر کسی در آن­جا ساکن نباشد، چه کسی در کنار آن نماز می­خ واند؟
در روایت است که خداوند هر کسی را به حج دعوت کند، خانه، زن و فرزند او را حفظ می­کند، زندگی او را تأمین می­نماید تا این­که شخص به مکّه برود و برگردد.(۴) این‌طور نیست که خداوند کسي را دعوت کند و کاری به ظاهر زندگی وي نداشته باشد؛ خداوند نسبت به زائرین خود، بسیار رئوف است. منظور این‌که: دل حضرت ابراهیم آرام است که اگر خداوند می­فرماید: زن و فرزندت را در این مکان رها کن، فکر همه جای آن را کرده است.
مأموريت چهارم حضرت ابراهیم(ع) دعوت مردم به حج بود:
 
﴿وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَج﴾(۵)‏
خانه ­ي خدا را ساختي، ديوارهاي آن را بالا بردي، زن و فرزندت را در آن‌جا گذاشتني و آن‌جا را هم پاکيزه و مرتّب کردي، حال بايد مردم دنيا را به حج دعوت کني! حضرت ابراهيم(ع) نداد داد به طوري که در روايت است، خداوند نداي حضرت ابراهيم(ع)را به گوش تمام زوّار خانه­ ي خدا رسانده است؛ حتّي کساني‌که در صلب پدرانشان بودند! و کساني موفّق به زيارت خانه ­ی خدا مي­ شوند که دعوت حضرت ابراهيم(ع)را لبّيک گفته باشند!(۶)‏ 
 
پی نوشت ها:
(۱)بقره/۱۲۷
(۲)بقره/۱۲۵
(۳)ابراهیم/۳۷
(۴)الکافی-ج۴-صص۲۶۴−۲۵۲
(۵)حج/۲۷
(۶)الکافی /ج۴/ص۲۰۶−۲۰۷

منبع

  • سلسه مباحث تفسیری حکمت بندگی:آیت الله سید حسن فقیه امامی (جلد دوم)ص۲۷۵−۲۷۷

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث