شرح زیارت اربعین: فراز سی و نهم / وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَهُ التَّقْوَی

شرح زیارت اربعین: فراز سی و نهم / وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَهُ التَّقْوَی

۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 0 اهل بیت علیهم السلام

 فراز سی و نهم: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَهُ التَّقْوَی وَ أَعْلَامُ الْهُدَی وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی وَ الْحُجَّهُ عَلَی أَهْلِ الدُّنْیَا»:(شهادت می دهم که امامان از نسل تو، سخن تقوی (حقیقت تقوی) و پرچم های هدایت و ریسمان مورد اعتماد و حجّت و دلیل بر اهل دنیا هستند).

«ائمه» جمع امام و امام به معنای پیشوا و رهبر، رئیس، متولّی امور کسی که از وی پیروی کنند و یا به او اقتدا نمایند. «اعلام» جمع علم و «علم» به معنی نشانه، راه و پرچم است. «هُدی» به معنی هدایت و راهنما می باشد. «عروه» به معنی دستگیره و ریسمان می باشد. «وثقی» به معنی مورد اعتماد و محکم می باشد. «حجّت» به معنی دلیل، برهان و غلبه است، «حجّت» دلیلی است که مقصود را روشن می کند. در این فراز از زیارت زائر امام حسین علیه السلام به مطالب دیگری اقرار می کند، که این خود دلالت بر معرفت بیشتر او نسبت امام علیه السلام و فرزندان او می باشد.
در قرآن کریم آمده است:
{فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسُولِهِ وَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَهَ التَّقْوی وَ کانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلیماً}(۱)
 «خداوند آرامش و سکینه خود را بر فرستاده خویش و مؤمنان نازل فرمود و آنها را به حقیقت تقوا ملزم ساخت، و آنان از هر کس شایسته تر و اهل آن بودند و خداوند به همه چیز دانا است».
کلمه در اینجا به معنی روح است، یعنی خداوند روح تقوا را بر دل های آنها افکند و ملازم و همراهشان ساخت، چنانکه در قرآن کریم درباره عیسی علیه السلام می فرماید:
{إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ}(۲)
«مسیح عیسی بن مریم علیهما السلام فقط فرستاده خدا، و کلمه و مخلوق اوست، که او را به مریمh القا نمود و روحی شایسته از طرف او بود».
در یکی از خطبه های پیغمبر گرامی صلی الله علیه و آله وسلم می خوانیم:
«نَحْنُ کَلِمَهُ التَّقْوَی وَ سَبِیلُ الْهُدَی»(۳)
(ما کلمه تقوی و راه هدایت هستیم).
شبیه همین معنی از امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام نیز نقل شده است که فرمودند:
«وَ نَحْنُ کَلِمَهُ التَّقْوَی وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی»(۴)
(ما کلمه تقوی و عروه الوثقی هستیم).
بنابراین امام حسین علیه السلام و فرزندانش روح تقوا هستند، به این معنی که اگر کسی ادعای تقوا کند و اعتقاد به به ائمه اطهار علیهم السلام اعتقاد نداشته باشد، در حقیقت تقوا ندارد و از متقّین حساب نخواهد شد. جسم بی روح ارزش ندارد، چرا که کاری از او ساخته نیست، نقل می کنند، عربی در بیابان شترش روی زمین افتاد و مُرد، او اطراف شتر راه می رفت و به او نگاه می کرد و می گفت: تو که پایت سالم است، دستت سالم است، گوش و چشمت سالم است، چرا حرکت نمی کنی، با خود گفت تو همه چیز داری ولی روح نداری که حرکت کنی.
در روایت آمده کسی که سال ها عبادت خدا کند، این هم در بهترین مکان یعنی مکه، کنار خانه خدا بین صفا و مروه و در این حال بمیرد ولی ولایت ما اهل بیت علیهم السلام را نداشته باشد، نه تنها از عبادتش بهره مند نمی شود، بلکه با سر او را داخل دوزخ می کنند. مطلب دیگر اینکه ائمه اطهار علیهم السلام از فرزندان و نسل امام حسین علیه السلام می باشند، که خداوند در عوض شهادت امام حسین علیه السلام ، امامان را در نسل او قرار داد.
و نباید در هیچکدام از امامان از نسل حسین علیه السلام شک داشته باشیم. رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خطبه غدیر فرمودند:
«وَ مَنْ شَکَّ فِی وَاحِدٍ مِنَ الْأَئِمَّهِ فَقَدْ شَکَّ فِی الْکُلِّ مِنْهُمْ وَ الشَّاکُّ فِینَا فِی النَّارِ»(۵)
(کسی که در یکی از امامان علیهم السلام شک و تردید نماید، در واقع در همه آنان شک و تردید نموده و شک کننده درباره ما جایگاهش آتش دوزخ است).
«عَلَم» آن نشان و پرچمی است، که در بین راه نصب می شود، تا مسافر راه را گم نکند و درست و دقیق به مقصد برسد. همه ما مردم مسافر هستیم و مقصد، قرب به خدا می باشد. برای رسیدن به مقصد چاره ای نیست جز بهره گرفتن از امامان، بهره مند شدن از سنّت و قول و فعل آنها، اگر انسان از زندگی آنها الگو بگیرد، به هدایت الهی نائل خواهد شد. خوشا به حال کسانی که در این مسیر پیوسته به نشانه های هدایت چشم دوخته تا مبادا گمراه شوند، مانند سلمان، ابوذر، مقداد، جابر بن عبدالله انصاری و هزاران نفر دیگر. ائمه اطهار علیهم السلام نه تنها «اعلام الهدی»، نشانه های هدایت هستند بلکه دستگیره محکم و مورد اعتماد انسان ها هم می باشند. یعنی آنها فقط راه را به انسان نشان نمی دهند بلکه به مطلوب و مقصود هم انسان ها را می رسانند. البته به شرط این که به این دستگیره محکم چنگ زنند و از آنها جدا نشوند.
امامان از نسل حسین علیه السلام دلیل و حجّت بر اهل دنیا هستند. خداوند در قرآن کریم می فرماید:
{قُلْ فَللِّه الحُجَّهُ الْبَالِغَهُ}(۶)
«بگو: دلیل رسا و قاطع برای خداست».
از امام کاظم علیه السلام چنین نقل شده است، که فرمود:
«إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّهً ظَاهِرَهً وَ حُجَّهً بَاطِنَهً فَامّا الظَّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّهُ علیهم السلام وَ امّا الْبَاطِنَهُ فَالْعُقُولُ»(۷)
(خدا دو حجّت دارد یکی ظاهر و دیگری پنهان. حجّت آشکار پیامبران و انبیاء و ائمه علیهم السلام هستند امّا حجّت باطن عقل است).
بنابراین ائمه اطهار علیهم السلام حجّت های آشکار و روشن پروردگار هستند، که خداوند برای بندگانش قرار داد. در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:
«وَ أَنْتُمْ نُورُ الْأَخْیَارِ وَ هُدَاهُ الْأَبْرَارِ وَ حُجَجُ الْجَبَّارِ» (و شما نور خوبانید،
(هر کمالی که انبیاء و اوصیا و اصفیا صلی الله علیه و آله وسلم یافته اند به برکت شما یافته اند)و شما هدایت کنندگان نیکوکارانید، و حجّتهای خداوند جبّار هستید).
و نیز می خوانیم:
«وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلَی أَهْلِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ الْأُولَی»
(سلام بر شما اهل بیت علیهم السلام که حجّت های خدا بر اهل دنیا و آخرت هستید).
از روایات به دست می آید که محال است، زمین خالی از حجّت خدا باشد، امام صادق علیه السلام فرمودند:
«لَوْ لَمْ یَبْقَ فِی الْأَرْضِ إِلَّا اثْنَانِ لَکَانَ أ َحَدُهُمَا الْحُجَّهَ»(۸)
(اگر در زمین جز دو نفر باقی نباشند یکی از آن دو امام است).
و نیز فرمودند:
«الْحُجَّهُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ»(۹)
(حجّت و رهبر از طرف خدا پیش از مردم بوده و به همراه مردم هم هست و پس از مردم هم خواهدبود).
و علّت وجود حجّت نیز در روایات آمده است. امیرالمؤمنین علیه السلام در این زمینه می فرمایند:
«اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَا بُدَّ لَکَ مِنْ حُجَجٍ فِی أَرْضِکَ حُجَّهٍ بَعْدَ حُجَّهٍ عَلَی خَلْقِکَ یَهْدُونَهُمْ إِلَی دِینِکَ وَ یُعَلِّمُونَهُمْ عِلْمَکَ کَیْلَا یَتَفَرَّقَ أَتْبَاعُ أَوْلِیَائِکَ»(۱۰)
(بار خدایا به راستی مطلب این است که به ناچار حجّت هایی در زمین تو لازم است که یکی پس از دیگری خلقت را هدایت کنند تا آنها را به دینت رهبری کنند و از دانشت به آنها بیاموزند، تا پیروان اولیاء تو پراکنده و نابود نگردند)
 در این روایت سه علّت ذکر شده: 1 هدایت مردم به سوی دین خدا. 2 آموختن علم الهی به مردم. 3 پراکنده نشدن اولّیاء خدا.
امام صادق علیه السلام چنین می فرمایند:
«مَا زَالَتِ الْأَرْضُ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِیهَا الْحُجَّهُ یُعَرِّفُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ وَ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی سَبِیلِ اللَّهِ»(۱۱)
(نیست در زمین مگر اینکه پیوسته حجّت خدا در آن قرار دارد، که حلال و حرام را به مردم بفهماند و مردم را به راه خدا بخواند).
در این روایت هم به دو علّت مهّم تصریح شده است: 1 آگاه کردن مردم نسبت به آنچه خداوند حلال یا حرام کرده است. 2 دعوت مردم به راه خدا که همان صراط مستقیم باشد. بنابراین وجود حجّت الهی بسیار بسیار ضروری است که با نبود آن، هیچ انسانی به قرب الهی نائل نخواهد شد.

پی نوشت ها:

۱ . فتح، 26.
۲ . نساء، 171.
۳ . بحارالانوار، ج24، ص184.
۴ . همان، ج23، ص35.
۵. الیقین باختصاص مولانا علی علیه السلام بإمره المؤمنین، ص351.
۶ . انعام، 149.
۷. الکافی، ج1، ص16.
۸. همان، ص179.
۹ . همان، ص177.
۱۰ . همان، ص339.
۱۱ . همان، ص178.
منبع: شرح زیارت اربعین: سیدمحمود شکیبااصفهانی/قم: عطر عترت،1396

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث