موفقیت خانواده حسینی (1)

موفقیت خانواده حسینی (1)

۰۵ شهریور ۱۴۰۲ 0 فرهنگ و اجتماع

یکی از مهمترین عوامل موفقیت خانواده حسینی «درک متقابل» نسبت به یکدیگر است،درک‌کردن هم به این معنا است که به یک دیگر بفهمانیم که قدر و منزلت کارهای هم را دانسته و به آن احترام می‌گذاریم، امام حسین علیه السلام در سخت ترین شرایط خانواده ش را درک می کردند. در شرایط سخت روز عاشورا وقتی فرزندش طلب محبت می کند، از اسب پیاده می شود و حضرت سکینه را نوازش می کنند و به آغوش می گیرند و با تمام محبت با فرزند خود صحبت می کند. اگر درخانواده درک متقابل بود، نتیجه آن انصاف می شود و هیچ وقت بی انصافی رخ نمی دهد. اما اگر درک متقابل نبود باعث ایجاد توقع بی‌جا می شود. وقتی پدر خانواده از بیرون خسته و کوفته می آید، نباید تصور کند که همسر و فرزندانش فقط خوش گذرانی می کردند، و اگر درک نکند که آنها چه شرایطی داشته اند اینجا طلبکار می شود و توقع بی جا در او بوجود می آید، یا مادر خسته و کوفته شده فکر نکند که آقا  دنبال خوشگذارنی بوده  باید درک کند که پدر هم برای سهولت زندگی تلاش می کند و لذا برای آرامش زندگی همه باید یکدیگر را درک کنند.

راه‌های تفهیم درک متقابل

الف) سپاس‌گزاری از هم
اول شکر زبانی است یعنی با زبان از زحمات همسر تشکر کنیم. یادکردن خوبی‌های او نیز نوعی سپاس‌گزاری به شمار می‌رود.
دوم شکر عملی است یعنی در مقابل زحمت او ما هم مقابله به مثل کنیم.
ب ) تعریف کردن از کار یک دیگر
هیچ اشکالی ندارد که مرد هر بار که بر سر سفره می نشیند، از دست پُخت همسرش تعریف کرده و او را به جهت پختن غذای لذیذ تشویق کند. چه عیبی دارد که وقتی شوهر از بیرون خرید خوبی انجام می دهد، زن از میوه های خوبی که انتخاب کرده تعریف کند؟ این تعریف ها نشان می دهد که ما متوجه زحمات و تلاش های همسرمان هستیم.
ج ) تعدیل توقعات متناسب با شرایط و واقعیت‌ها
باید پذیرفت در موقعیت های مختلف زندگی، حالات متفاوتی  وجود دارند که نباید از آن ها توقع برخورد یکسان را داشت.
د ) پوزش به جهت ناتوانی
اگر به هر دلیل نتوانستیم خواسته‌های یک دیگر را جامه‌ی عمل بپوشانیم، می‌توانیم با پوزشی به جهت این ناتوانی به هم بفهمانیم که هم را درک می‌کنیم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث