کتاب آشنایی با کشورهای اسلامی

کتاب آشنایی با کشورهای اسلامی

۱۹ اسفند ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع
 
کتاب "آشنایی با کشورهای اسلامی" نوشته جمعی از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک؛ زیر نظر حسن روحانی و انتشارات مشعر آن را در سال 1390 روانه بازار کرده است.

مقدمه کتاب:

جهان اسلام با داشتن بيش از يك پنجم جمعيت جهان، كشور و سرزمين‌هاى وسيعى كه از شرق آسيا تا غرب آفريقا گسترده شده است، مجموعه‌متنوع و در عين حال توانمندى را تشكيل مى‌دهد كه به ويژه در چند دهه اخير به مثابه يك هويت واحد مطرح شده است. «جهان اسلام» بيش از آنكه بيانگر يك موقعيت جغرافيايى باشد، معرف هويت بيش از يك و نيم ميليارد انسان است كه داراى آيين و دينى مشترك هستند. آنچه كه اين جمعيت عظيم را عليرغم اختلافات نژادى، قومى و زبانى به يكديگر پيوند مى‌دهد، اعتقادات مشترك آنها نسبت به خداى واحد، قرآن، پيامبر گرامى اسلام و دستورات و احكامى است كه خداوند توسط پيامبر و در قرآن كريم آنها را تبيين كرده است.
از لحاظ جغرافيايى مى‌توان گفت پيروان اسلام در قاره‌هاى مختلف جهان حضور دارند. قاره آسيا بيش از يك ميليارد مسلمان جهان را در خود جاى داده است. حدود ٣٩١ ميليون مسلمان ساكن آفريقا هستند. بيش از ٢٠ ميليون مسلمان در اروپا و بيش از ٢٧ ميليون مسلمان در روسيه به سر مى‌برند. همچنين حدود يك و نيم ميليون مسلمان در آمريكاى لاتين و ٩ ميليون مسلمان در آمريكا و كانادا زندگى مى‌كنند.
به دليل وسعت سرزمين‌هاى اسلامى و ميليون‌ها مسلمانى كه در نقاط مختلف زندگى مى‌كنند، تنوع زبانى در جهان اسلام بسيار زياد است. زبان‌هاى عربى، فارسى و تركى از زبان‌هاى مهم در جهان اسلام محسوب مى‌شوند. همچنين تعداد زيادى از مسلمانان در كشورهاى پاكستان و هند به زبان اردو تكلم مى‌كنند. حدود ١۴ درصد از جمعيت مسلمانان كه در كشورهاى اندونزى و مالزى زندگى مى‌كنند، به زبان مالايى سخن مى‌گويند.
علاوه بر اين، دركنار كشورهاى اسلامى، كشورهايى وجود دارند كه مسلمانان به صورت اقليت در آنها زندگى مى‌كنند. در اين خصوص، برخى نظير مسلمانان چين و بالكان از قرن‌ها پيش در اين مناطق ساكن بوده‌اند و گروهى ديگر از مسلمانان نيز به صورت مهاجر در كشورهاى اروپايى و آمريكايى زندگى مى‌كنند.
يكى از امتيازات مهم مكتب اسلام كه در آيات و روايات به آن اشاره شده، اين است كه اسلام منحصر به قوم، زبان، مليت و جغرافياى خاصى نيست و دين جهانى به شمار مى‌آيد. از همين رو ملل مسلمان از نژادهاى مختلف تشكيل شده‌اند.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث